Saturday, May 1, 2010

SARAPAN PAGI OMELETTE & NASI LEMAK

Alhamdulillah... segala puji bagi Allah yang telah memurahkan rezeki pagi saya pada hari ini. Hari ni saya bersarapan di kampung bersama ahli keluarga saya. Bila menziarah blog seorang kawan yang seronok berkongsi resepi, saya turut rasa terpanggil untuk turut berkongsi bersama resepi masakan sarapan pagi tadi. Pagi tadi kami bersarapan dengan nasi lemak, ayam rempah dan omellet. Semuanya dimasak oleh adik-adik saya (mawarni & haryati) saya tukang makan je hehehehe. Mereka sememangnya pandai memasak jika dibandingkan dengan saya ;-)

Nasi lemak

Nasi lemak ramai yang pandai buatkan. Saya nak berkongsi resepi Omelette. saya pun baru pertama kali makan. Rasanya sedap sebab dia dimakan dengan sos lada hitam dan mayonis. Ia adalah kombinasi roti sandwich dan daging burger bersama sayuran yang disalut dengan telur. Macam burger salut telur lah. Pastu letak sos lada hitam dan dihiasi dengan mayonis. Sedap dimakan bersama coleslaw. Bila dah siap rupanya akan jadi begini;

Omelette

Bahan-bahan omelette:

2 keping roti sandwich (goreng mcm goreng roti burger)
1 keping daging burger (goreng macam nak buat burger)
4 hirisan timun
sedikit sos
sedikit mayonis
1 biji telur (untuk membalut roti)

(sos & mayonis tu dicampurkan dan disapu pada daging burger yang sudah dimasak)

Bahan untuk sos lada hitam:

sesuka hati lada hitam hehehehe (hancurkan)
sos cili
susu cair
kicap pekat
marjerin
garam
gula
air
tepung jagung

semua sukatan hendaklah sama bagi setiap bahan

Cara masak;

Omelette -
goreng daging burger dan roti. Sapu daging dengan sos yang telah dicampur mayonis. Susun roti, daging & sayur. goreng telur (ratakan atas kuali leper - bagi memudah kan untuk membalut roti). Letak roti keatas telur dan balutkan.

Sos lada hitam -
masukkan semua bahan periuk dan masakkan sehingga pekat.

Hidangkan bersama coleslaw. Yum yum.. selamat mencuba ;-)


Fikir-fikirkanlah...

1 comment:

cik aletheea: said...

fuh... malam2 baca .. terliur jugak la i...

Related Posts with Thumbnails