Pages

Thursday, May 13, 2010

MENABUNG ATAU MELABUR?


Tajuk macam serius berkenaan kewangan je. Hehehe saja nak ajak kawan-kawan berfikir. Mana yang bagus? menabung atau melabur? Kalau kita sebut je perkataan menabung ataupun melabur, apa yang terlintas difikiran kita semestinya berkenaan wang. Waktu kita sekolah dulu pun diajar supaya menabung. Apa bezanya menabung dan melabur?

Menabung sama maksud dengan menyimpan. Semakin banyak kita menabung semakin banyaklah simpanan kita dan semakin kaya lah kita ;-) Tetapi, simpanan kita hanya akan bertambah sekiranya kita menambah tabungan. Walau masa menginjak, simpanan tidak akan sesekali bertambah jika tiada tabungan.

Melabur pula adalah proses lain selepas menabung. Hasil tabungan itu kita 'kongsi' dengan yang lain. Secara tak langsung, ia kan memberi pulangan kepada kita. Tanpa menambah tabungan pun, pendapatan kita boleh bertambah hasil daripada pelaburan.

Konsep ini saya guna pakai untuk perkongsian ilmu. Menabung barmaksud menambah ilmu. Semakin banyak kita belajar/membaca etc (bagi menambah ilmu), semakin banyaklah ilmu kita (simpanan). Tetapi, adalah lebih baik sekiranya ilmu itu di'kongsi' bersama (melabur). Secara tak langsung, ia mampu menambahkan ilmu kita juga. Berkongsi dengan orang lain, orang lain pun akan turut sama berkongsi dengan kita. So, ilmu itu tidak datang hanya dari 1 sumber. Kepelbagaian sumber akan memberi kepelbagaian ilmu. Tetapi melaburlah ditempat yang betul dan yang dibenarkan oleh Islam.

Ingat... melaburlah. Jangan hanya menyimpan. Jangan sehingga kita dilabel sebagai kedekut ilmu.

Fikir-fikirkanlah...

No comments:

Related Posts with Thumbnails