Friday, April 30, 2010

SEMANGAT MEMBARA


Seronok apabila apa yang kita inginkan dan kerjakan berjalan lancar. Terasa seolah-olah ia direstui kerana segala usaha kearahnya dipermudahkan oleh Allah s.w.t. Saya sekarang tengah berkobar-kobar untuk belajar menjahit. Kembali mengasah bakat menjahit ;-) ada bakat ke heheheheee... Semasa pameran buku di PWTC yang lepas saya membeli sebuah buku berkenaan jahitan. Agak Tebal. Harganya adalah RM50 hasil nukilan Mariam. Beliau memang terkenal dalam penghasilan buku berkaitan jahitan.

Pada 14 April 2010 saya ditemani suami telah membeli sebuah mesin jahit bagi meralisasikan impian. Seronoknya rasa. Pada hari yang sama, saya kekedai yang menjual alatan jahitan di selayang bagi membeli segala kelengkapan menjahit. Semasa saya sibuk memilih barangan sambil dibantu oleh pembantu kedai, saya disapa oleh tauke kedai tersebut.

Tauke: awak baru nak menjahit ke?
Saya: ya (menjawab dgn perasaan segan. Baru nak belajar menjahit... malunya)

Tauke: awak baru nak belajar ke?

Saya: haah (ish... jgnlah tanya banyak kali)

Tauke: ooooo kalau macam tu awak perlu gunting yang macam ni (sambil membantu saya memilih gunting) awak ambil perca ni & cuba dulu. Biar saya sapu dengan minyak supaya mudah awak guna.

Pembantu: awak nak apa lagi? awak dah ada peniti? penetas benang?


(dalam hati rasa seronok kerana dibantu oleh mereka)


Tauke: kalau awak nak tanya aku apa2 tanya je lah nanti. kalau aku boleh jawab aku jawab. Awak nak jahit tepi kt sini pun boleh nanti. Kalau awak tak faham nanti awak boleh tanya aku.


Seronoknya apabila ada yang menawarkan diri untuk membantuku. Terasa mudah perjalanan. Untuk pengetahuan, tauke tersebut berbangsa china. Sehingga sekarang saya baru dapat siapkan sehelai baju kurung. Saya minta suami hantarkan untuk jahit tepi dikedai tauke tersebut.

Tauke: awak pesan pada isteri awak nanti.. kalau buat pesak, kena buat mcm ni.. ukurannya mesti begini supaya nampak elok.

Alhamdulillah dia membantu ku.

Baru2 ini juga, aku terjumpa sebuah blog yang banyak memberi maklumat serta membantu mereka yang inginkan ilmu menjahit. Semoga empunya blog diberi kesenangan oleh Allah kerana tidak kedekut dengan ilmu yang ada. Blog yang saya maksudkan adalah sebatang jarum emas. Terima kasih yang tidak terhingga. Secara tidak langsung ia menambahkan lagi semangat saya untuk terus mempelajari ilmu jahitan. Terima kasih kepada semua yang membantu. Terima kasih kepada suami yang banyak memberi dorongan.

Saya mengharapkan semangat ini akan terus membara dan membara.


Fikir-fikirkanlah...

3 comments:

izahdaut said...

assalamualaikum ana..weh suke suke..amme aok dah besedia nak amik oeder, i nak try dolu..susoh betui nak cari hak sedap buat baju kurung..dulu2 kak mahani sedap buat..nak try ngan aok plaok ana..hikhik..i follow

ASN SURVIVOR said...

w'salam, hahahahaaa aok jgnlh kabo gitu weeeeh.. segan lah pulok koi. koi baru aje belajo. nnt kalo koi doh confident.. koi kabo ke aok ek

Anonymous said...

kkekekek, lame dah xdengar ana degan pelat pahangnya....
heheehhehehe

macamna sekarang, skill menjahit...dah tere ke terorrist..hehheheh
saya kalau bab menjahit...jadi teroristlaaa..menjahanamkan...skill dan hobi xdek langsung...

-shafida-

Related Posts with Thumbnails