Friday, May 28, 2010

MEE GORENG AKU

Salam semua. Cuti-cuti ni seronok dapat masak sarapan pagi. Masak biasa-biasa je pun. Kebetulan pulak keluarga sebelah perak sampai semalam. So memang kena masak sarapan lah kan. Pagi tadi saya cuma masak mee goreng je. Tapi bukan mee kuning. Ni mee jenama vits yang macam mee siput tu. Mee ni kena rebus dulu sebelum goreng.

Bahan-bahannya;

1 bungkus mee
sedikit daging
3 ulas bawang merah (mayang)
1 ulas bawang putih (ketuk je)
10 biji cili kering (rebus & blend)
Sawi
Sos tiram
Sos cili
Kicap manis

Cara masak;
  1. Rebus mee sehingga lembut dan toskan airnya.
  2. Panaskan minyak dan goreng bawang sehingga kekuningan
  3. Masukkan cili kering dan goreng sehingga garing / naik minyak
  4. Masukkan daging. Masak sehingga air daging kering
  5. Masukkan sos tiram, sos cili & kicap manis. Goreng kejap
  6. Masukkan mee yang telah direbus
  7. Akhir sekali masukkan sawi. Goreng & kacau sehingga agak kering kemudian angkat dan boleh dihidang.
Resepi ni ayah saya yang ajar. so kalau saya masak mee memang guna cara ni. Sedap... hubby suka masak macam ni. Tambahan pula cara ni mudah dan senang.

Fikir-fikirkanlah...

No comments:

Related Posts with Thumbnails