Pages

Tuesday, May 4, 2010

MENYUSUKAN BAYI BAGI YANG BEKERJA

Menyusukan bayi bagi wanita yang bekerja merupakan satu cabaran besar. Tidak semua ibu yang bekerja mampu menyusukan bayi mereka. Saya adalah seorang ibu yang bekerja dan pada masa yang sama saya juga menyusukan anak. Saya kongsikan disini rutin saya dan apa yang saya lakukan sepanjang proses saya menyusukan bayi (Baby baru 4 bulan).

Apabila bersalin, syarikat akan beri 2 bulan cuti bergaji (tang ni yang paling best, tak yah kerja tapi gaji jalan.. terima kasih bos). Susu hanya keluar bermula pada hari ke-3 selepas bersalin. So, dalam tempoh 2 hari pertama, saya berikan dia susu formula. Tetapi dengan puting yang lembut dan bukan puting yang biasa ada dipasaran. Amat-amat berterima kasih kepada GMC (Gombak Medical Centre) kerana banyak membantu dalam proses penyusuan ini. Mereka susukan bayi saya dengan puting tersebut. Ia bagi mengelakkan bayi daripada keliru puting. Dalam masa yang sama saya turut pam my breast untuk menggalakkan susu keluar.

Saya menyusukan bayi disepanjang tempoh berpantang. Pada 2 minggu yang terakhir, saya hanya menyusukan pada waktu malam sahaja. Saya berikan dia susu yang sudah dipam pada waktu siang (tempoh waktu bekerja). Ini bagi melatih dia untuk menyusu menggunakan botol. Juga melatih kita untuk pam mengikut masa dan mengagak berapa 0z dia menyusu pada siang hari.

Pemilihan breast pump amat penting. Ia bagi memastikan susu keluar dangan elok dan kita merasa selesa semasa proses pam. Tidak salah untuk belanjakan sedikit wang untuk mendapatkan pam yang elok demi memberikan susu yang berkualiti buat anak kita. Sekiranya mampu, belilah pam elektrik / bateri. Ia mudah dan tidak memenatkan. Beli yang mudah untuk dibawa kemana-mana (senang nak bawa pergi ke pejabat or tempat bekerja).

Gambar di atas adalah kelengkapan saya. Barang-barang tersebut adalah perkara wajib untuk dibawa kepejabat. Breast pump tersebut boleh diguna secara manual, elektrik & bateri. Kalau saya outstation, biasanya saya akan gunakan bateri. Tetapi sekarang, saya lebih gemar menggunakan manual. Susu pun lebih banyak daripada menggunakan elektrik ataupun bateri (rasanyalah). Bekas biru tu adalah tempat untuk menyimpan susu. Masukkan ais kedalam bekas tersebut sebelum menyimpan susu. Ini bagi memastikan susu tahan lama. Untuk pengetahuan, dibawah adalah tahap ketahanan susu;
  • Suhu bilik - 4 - 6 jam
  • Tempat kedap udara - 12 jam
  • Peti sejuk bahagian bawah - 3 hari
  • Peti sejuk bahagian sejuk beku - 3 bulan
Perhatian: jangan simpan susu di bahagian peti sejuk. Ini kerana suhunya boleh berubah-rubah kesan daripada kekerapan membuka pintu tersebut. simpan dibahagian yang paling hampir dengan freezer.


Ini adalah hasil saya semalam. Sikit jika dibandingkan dengan orang lain. Apa-apa pun Alhamdulillah. Seelok-eloknya, masa untuk mengepam adalah sama setiap hari. Tetapi kekadang bertukar juga mengikut kesibukan. Saya hanya dapat pam 2 kali sehari sahaja. Pukul 11.00am dan pukul 4.00pm. Bilik mesyuarat selalunya menjadi tempat untuk saya dan rakan lain pam. Terima kasih sangat-sangat kepada boss kerana memahami kami.


Ini stok saya yang tidak seberapa. Saya pack kan dalam breast milk plastic bag. Pack untuk sekali susuan. Saya akan keluarkan dari freezer 3 - 4 pack (cukup untuk sehari susuan) pada waktu malam. Untuk cairkan susu, rendam susu yang beku (1 pack) ke dalam air paip yang mengalir (tak mengalir pun tak pe). Bila susu dan mencair, goncang dan masukkan kedalam botol susu (bagi memastikan kandungan susu bercampur semula). Kemudian rendam pula dengan air suam. Jangan rendam susu yang masih didalam plastik kedalam air suam / panas. Ia tidak bagus untuk susu &bayi.

Nanti saya akan ceritakan apa yang saya amalkan bagi menambah produktiviti susu ;-)


Fikir-fikirkanlah...

1 comment:

Anonymous said...

wah, bersemangatnya ASN BF bby.....
terharu dibuatnya..saya masa dalam pantangpun dah campur dgn susu formula.....malas nak pam dan simpan..umah umi petinya kecil...dengan lauk paukpun dah sendat peti tu..huuhuuh

breast pam tu jenama ape ? boleh bagitau harga dan brandnya tak? hehhe tgh survey untuk bby ke 4..kkakakakakka..taun-taun-taun-taun depanlaaa..hhehehhe

-shafida-

Related Posts with Thumbnails