Sunday, May 9, 2010

RENDANG APAK

Penat memikir nak masak apa untuk makan tengahhari. Pada kebiasaannya, hari ahad kami (saya & hubby) akan ke pasar, jadi banyaklah benda yang boleh dimasak. Tetapi hari ini, hubby ada sukan sekolah. So takde lah kami ke pasar. Masak ajelah apa yang ada kat dalam peti sejuk. Tengok ada ayam (2 paha). Hajat dihati nak masak rendang. Apakandaya cili kering pulak dah kering. Cubalah guna cili kampung. Bahan-bahan yang biasa digunakan disediakan macam biasa (serai, halia, bawang merah, bawang putih, kunyit dan bahan penumis). Kebiasaannya rendang apak ni guna kicap manis. Tapi kali ni saya ubah sikit, saya tak letak kicap. Saya biarkan macam tu aje, letak santan, kasi didih dan kering sikit.

mmmmm disebabkan dah biasa buat rendang hitam, bila tengok rupa rendang ni nampak pucat jer. Selera nak makan pun tak berapa nak datang. Maklumlah, cili pun tak banyak. Sebelum makan saya siap pesan pada semua; "Makan je lah ye.. ini sahajalah rezeki untuk kita hari ini". Terkejut juga saya tengok hubby makan bertambah. Dia kata sedap (dalam hati kembang juga hehehe).

Nak buat macam mana, sememangnya tangan tak pandai masak. Setakat boleh masak. Antara adik beradik, sayalah yang paling tak pandai masak. Selalu kena tegur or komen (sejak zaman sekolah). Terasa rendah diri juga. Sejak itu saya tidak akan masak sekiranya balik ke kampung atau berkumpul bersama keluarga saya.

Tetapi berlainan pula bila dirumah mertua. Dimata mereka, saya seorang yang pandai memasak. Selalu saya mendapat pujian. Seronok rasanya nak memasak bila orang hargai setiap masakan kita. Rakan pejabat pun kata perkara yang sama.

Yang penting, hubby kata saya pandai masak. melalutlah pulak.

Malam ni saya nak masak sambal tempoyak / serunding. Masakan orang Pahang. Simple dan mudah.


Fikir-fikirkanlah...

No comments:

Related Posts with Thumbnails