Pages

Tuesday, May 11, 2010

WE LOVE YOU DAD

Salam buat semua. Untuk pengetahuan semua, ayah saya baru sahaja selesai menjalani pembedahan pada 5 Mei 2010 yang lalu. Ini adalah pembedahan ke-2 yang dia hadapi bagi membuang sejenis ketumbuhan yang terdapat dalam tubuhnya.Pembedahan pertama adalah pada zaman persekolahan saya dahulu (dah agak lama.. so tak igt tarikh yang tepat).

Pembedahan ini adalah bagi membuang ketumbuhan yang terdapat pada buah pinggangnya. Pembedahan ini mempunyai risiko yang tinggi kerana ketumbuhan tersebut mencapai saiz yang agak besar. Alhamdulillah ianya berjalan dengan lancar. Namun agak sedih bagi apak kerana kakinya tidak dapat digerakkan selepas selesai pembedahan tersebut. Tetapi dengan berkat doa dan ikhtiar, Alhamdulillah sehingga kini kakinya boleh berjalan malah mampu berlari.

Setelah lebih 10 tahun pembedahan tersebut berlalu, kini apak menderita sakit dihampir setiap sendi akibat dari biji-biji yang tumbuh dan menekan saraf disendi-sendinya. Doktor memungkinkan bahawa ia adalah sisa-sisa ketumbuhannya yang lalu. Ia mula tumbuh dibahagian tangan kanan (ketiak, siku dan pergelangan tangan). Kemudian melarat ke tangan kiri dan kini ia juga tumbuh di sendi-sendi kaki (terutama bahagian lutut / bawah lutut). Pelbagai cara perubatan alternatif telah dicuba bagi mengelakkan dibedah. Namun tidak mendatangkan hasil.

Pada 3 Mei 2010 yang lalu, apak telah dimasukkan ke wad bagi persiapan pembedahannya yang dijadualkan pada 5 Mei 2010. Dia pergi bersendirian. Anak-anaknya hanya pergi pada tarikh pembedahan. Berikut adalah sedikit catatan sepanjang dia dimasukkan ke hospital;

wajah apak sebelum operation

Ketika ini dia berseorangan di hospital. Tak tau lah siapa yang dia minta tolong ambilkan gambar. Dia hantar menerusi mms ke handphone saya. Kawannya Pak Teh Usop yang selalu datang menemani dia di wad. Terima kasih pak teh.

santapan apak pada hari pertama di wad

Apak rajin mms gambar sebab dia bosan. Sian apak. Nasi tu apak makan sampai habis. Tak cukup katanya sebab sikit sangat & tak boleh nak tambah hehehe.

5 Mei 2010

- 9.30 am - apak dimasukkan ke OT
-9.45 am - apak dibius (Adik-adik & mak sampai. Tapi tak sempat bertemu dengan apak sebab dia dah dimasukkan ke OT)
-10.30 am - pembedahan bermula
-11.30 am - saya keluar kejap dari mesyuarat untuk dapatkan status apak. Masih belum keluar.
-12.30 am - Dah 2 jam dlm OT. masih belum keluar.
-2.30 pm - 4 jam dalam OT. Minta kawan2 turut doakan apak
-8.00 pm - 9 jam setengah. Baru apak dibawa keluar dari OT dan dimasukkan ke wad.
Kami semua menunggu dengan perasaan yang bercampur baur. Sedih ada semua ada. Akak yang berada di Serawak pun dah sedih-sedih dan marah sebab adik-adik tak sempat sampai sebelum apak masuk OT.

Alhamdulillah doktor kata semuanya berjalan lancar. Apak dibedah dibahagian Tangan kanan (ketiak, siku & pergelangan tangan) dan bahagian bawah kaki. Bahagian kaki adalah bagi mengambil urat untuk diletakkan dibahagian pergelangan tangan bagi memastikan jari-jari apak boleh digerakkan kembali. Tetapi biji yang terdapat dibahagian belakang bahu sebelah kanan tidak dapat dibuang. Doktor kata teralu besar dan agak bahaya untuk dikeluarkan. Apak amat bersyukur kerana jari jemarinya boleh digerakkan. Menurutnya, dia akan merasa amat sedih sekiranya jari-jarinya tidak boleh digerakkan lagi. ini kerana, menurut doktor, tangan apak mungkin tak boleh digerakkan sekiranya pembedahan tersebut diteruskan.

Apak selepas sehari operation

Apak tidak dibenarkan mengangkat tangannya atau berjalan dengan kerap buat sementara waktu. Tetapi dia enggan memakai tiub untuk membuang air kecil dan ini membuatkan dia kerap bangun untuk tujuan tersebut. Kakinya sekrang agak bengkak akibat kerap bergerak & berpijak.

Alhamdulillah, semalam (10 Mei 2010) apak telah dibenarkan keluar dari hospital. Tetapi luka dibahagian kakinya masih membimbangkan doktor. Apak dikehendaki hadir semula ke hospital untuk pemeriksaan lanjut pada Isnin minggu hadapan (17 Mei 2010).

Kami semua mendoakan agar apak cepat sembuh dan kembali ceria seperti sedia kala.
Fikir-fikirkanlah...

1 comment:

Anonymous said...

saya doakan agar apak ana dalam keadaan sihat da makin sihat walafiat......
p/s: org kata sihat untuk badan...
afiat plk untuk sihat dalaman(iman...kesabaran..semangat dan dll)
allahu a'lam...

shafida

Related Posts with Thumbnails