Friday, April 30, 2010

SEMANGAT MEMBARA


Seronok apabila apa yang kita inginkan dan kerjakan berjalan lancar. Terasa seolah-olah ia direstui kerana segala usaha kearahnya dipermudahkan oleh Allah s.w.t. Saya sekarang tengah berkobar-kobar untuk belajar menjahit. Kembali mengasah bakat menjahit ;-) ada bakat ke heheheheee... Semasa pameran buku di PWTC yang lepas saya membeli sebuah buku berkenaan jahitan. Agak Tebal. Harganya adalah RM50 hasil nukilan Mariam. Beliau memang terkenal dalam penghasilan buku berkaitan jahitan.

Pada 14 April 2010 saya ditemani suami telah membeli sebuah mesin jahit bagi meralisasikan impian. Seronoknya rasa. Pada hari yang sama, saya kekedai yang menjual alatan jahitan di selayang bagi membeli segala kelengkapan menjahit. Semasa saya sibuk memilih barangan sambil dibantu oleh pembantu kedai, saya disapa oleh tauke kedai tersebut.

Tauke: awak baru nak menjahit ke?
Saya: ya (menjawab dgn perasaan segan. Baru nak belajar menjahit... malunya)

Tauke: awak baru nak belajar ke?

Saya: haah (ish... jgnlah tanya banyak kali)

Tauke: ooooo kalau macam tu awak perlu gunting yang macam ni (sambil membantu saya memilih gunting) awak ambil perca ni & cuba dulu. Biar saya sapu dengan minyak supaya mudah awak guna.

Pembantu: awak nak apa lagi? awak dah ada peniti? penetas benang?


(dalam hati rasa seronok kerana dibantu oleh mereka)


Tauke: kalau awak nak tanya aku apa2 tanya je lah nanti. kalau aku boleh jawab aku jawab. Awak nak jahit tepi kt sini pun boleh nanti. Kalau awak tak faham nanti awak boleh tanya aku.


Seronoknya apabila ada yang menawarkan diri untuk membantuku. Terasa mudah perjalanan. Untuk pengetahuan, tauke tersebut berbangsa china. Sehingga sekarang saya baru dapat siapkan sehelai baju kurung. Saya minta suami hantarkan untuk jahit tepi dikedai tauke tersebut.

Tauke: awak pesan pada isteri awak nanti.. kalau buat pesak, kena buat mcm ni.. ukurannya mesti begini supaya nampak elok.

Alhamdulillah dia membantu ku.

Baru2 ini juga, aku terjumpa sebuah blog yang banyak memberi maklumat serta membantu mereka yang inginkan ilmu menjahit. Semoga empunya blog diberi kesenangan oleh Allah kerana tidak kedekut dengan ilmu yang ada. Blog yang saya maksudkan adalah sebatang jarum emas. Terima kasih yang tidak terhingga. Secara tidak langsung ia menambahkan lagi semangat saya untuk terus mempelajari ilmu jahitan. Terima kasih kepada semua yang membantu. Terima kasih kepada suami yang banyak memberi dorongan.

Saya mengharapkan semangat ini akan terus membara dan membara.


Fikir-fikirkanlah...

I'M NOT A LOOSER!!!!

Beberapa hari yang lepas, saya ada menonton tv channel 411 kot. Filem barat mengisahkan kehidupan seorang imej consultant. Dia membenci ayahnya dan dia benci kehidupan zaman silamnya (zaman kanak2). Dia kini hidup untuk dirinya tanpa memikirkan orang disekelilingnya. Dia merupakan bos yang tegas. Dia benci untuk berhubung rapat dengan orang luar. Sehingga pada satu ketika dirinya sewaktu kanak2 muncul dalam kehidupannya sekarang. Pada awalnya dia beranggapan bahawa ia hanyalah ilusinasi dan bukan sesuatu yg benar sehinggalah apabila kakitangannnya menyatakan yang mereka turut nampak kanak2 tersebut. Agak sedih bagi kanak2 tersebut apabila mendapati kehidupan dewasanya berbeza daripada apa yang dia impikan (ingin menjadi pilot, memiliki anjing & berkeluarga).

Kisah ini berkisarkan bagaimana dia membantu 'dia' di zaman kanak untuk kembali kezamannya. Sehinggalah pada penghujung cerita wujud pula 1 watak 'dia' di usia tua. 'Dia' yang telah tua mempunyai keluarga, anjing peliharaan, seorang pilot yang mempunyai kapal terbang sendiri. Semua yang dia inginkan pada zaman kanak2 dulu tercapai. Dengan gembira dia menjerit "I'M NOT A LOOSER!!!!!". Keesokan harinya dia telah menukar cara hidupnya. Berhubung dengan dunia luar, menghargai pekerjanya dan peluang yang ada padanya. Mencari jalan bagi mencapai impiannya dan bagi memastikan he's not a looser.

Saya amat tersentuh apabila dia menjerit 'I'M NOT A LOOSER' dengan riak muka yang amat gembira dengan tangan yang didepang seolah menadah kesyukuran yang tidak terhingga. Seronok bila mengetahui yang kita akan menjadi seseorang yang kita impikan. Oleh itu, bagi memastikan I'M NOT A LOOSER, saya perlu bekerja keras agar apa yang diimpikan tercapai.

Jangan putus asa & jangan lemah semangat!!!!! Teruskan berjuang bagi memastikan yang I'M NOT A LOOSER!!!!!!


Fikir-fikirkanlah...

Thursday, April 1, 2010

Bergantung

Susahnya kerja kalau bergantung dengan orang. Semua benda tak menjadi. Perkara yang boleh disiapkan awal pun boleh jadi lambat. Perkara yang sudah dirancang pun boleh tergendala. Ini lah yang berlaku jika tiada hormat atau timbang rasa pada yang lain. Benda senang pun boleh jadi susah.

Janganlah suka menjadi penyebab kemarahan orang lain. Atau penyebab kepada kesusahan orang lain. Tidakkah itu dikatakan menzalimi hak orang lain? Hidup ini biarlah memudahkan orang.

Fikir-fikirkanlah...
Related Posts with Thumbnails