Wednesday, May 26, 2010

BERFIKIRAN POSITIF - PART 1

Salam buat semua. Semalam saya berjalan-jalan di laman FB dan terjumpa sebuah laman sembang / forum yang membincangkan masalah yang dihadapi oleh sahabat laman tersebut. Tertarik pada masalah yang dihadapi oleh sahabat disana. Bagaimana nak berfikiran positif? lantas menarik minat saya untuk membuat entri disini bagi membincangkan masalah tersebut.


Jangan kata TIDAK!!

Perkataan tidak adalah perkataan yang negatif. Kalau kita awal-awal lagi dah katakan tidak / tak, maksudnya kita dah letakkan satu penghalang buat kita. Ayat yang biasa kita dengar;

1. Aku tak bolehlah
2. Aku tahu, tapi... ntahlah
3. Tu yang susah tu..

Dah terang-terang ayat tu bagi kesan negatif pada kita. So, jangan sesekali guna ayat-ayat sebegitu dalam percakapan seharian kita. Tukar ayat tersebut kepada ayat yang positif;

1. Insyaallah aku boleh buat benda ni
2. Senang je ni sebab aku dah tahu
3. Boleh punya, cikai je ni

Yakinkan diri sendiri dan percaya pada diri. Katakan yang kita boleh. Malaysia boleh!! ;-)

Mulai hari ini, buang perkatan tak / tidak / no dalam pertuturan seharian. Semoga berjaya untuk anda & untuk saya.

Tak usah nak cakap banyak. Perkara macam ni kalau kita bincang panjang-panjang orang malas nak baca. So kita pendekkan aje.

Fikir-fikirkanlah...

No comments:

Related Posts with Thumbnails