Pages

Thursday, August 19, 2010

RAWATAN SONOTRON

Salam semua. Ada sahabat yang bertanyakan apa kebendanya si sonotron ni? Apa kejadahnya hehehehe...

Dibawah ni ada sedikit info berkenaan sonotron.

Terapi Sonotron

Terapi Sonotron adalah teknik yang agak baru dalam rawatan kecederaan tisu lembut.

Rawatan ini menggunakan Gelombang Korona yang dihasilkan menggunakan frekuensi rendah.

Menurut Zulkepli, ISN telah mula menggunakan mesin Sonotron sejak 1995 dan membawanya ke Sukan Olimpik Atlanta pada 1996 untuk kegunaan atlet-atlet sukan negara di sana ketika itu.

“Terdapat banyak teori mengenai kesakitan dan antaranya adalah kesakitan itu berpunca daripada radikal bebas yang dikeluarkan akibat kerosakan tisu.

“Gelombang Korona Sonotron dapat membuang radikal bebas ini dan mengurangkan rasa sakit pesakit,” ujarnya.

Rawatan diberikan dengan menghalakan aplikator Sonotron yang mengeluarkan Gelombang Korona ke kawasan yang sakit atau cedera. Bunyi nyaring yang dikeluarkan mesin ini selari dengan paras tenaga yang digunakan untuk merawat pesakit.

Mengikut tahap kecederaan pesakit, bahagian tercedera dibahagikan kepada bahagian kecil untuk dipancarkan dengan Gelombang Korona selama 15 saat di setiap bahagian, sebanyak 12 hingga 15 kali untuk setiap kali rawatan.

Zulkepli turut menyatakan terapi Sonotron adalah untuk merawat kecederaan peringkat awal tisu lembut yang tidak invasif dan tidak memberikan kesan sampingan.

“Ianya cepat dan selamat dan tidak memerlukan sebarang ubat sampingan.

“Cara rawatan ini sering digunakan untuk atlet-atlet bola sepak, olahraga, silat, bola keranjang dan lain-lain untuk mengurangkan pembengkakan dan membolehkan tisu pulih dengan lebih pantas,” katanya.

Tambahnya, dengan menggunakan terapi Sonotron, pesakit kurang berasa sakit dan membolehkan mereka melakukan lebih banyak senaman ringan untuk mempercepatkan proses pemulihan.

Zulkepli bagaimanapun menegaskan cara ini bukan memberikan rawatan ajaib yang boleh memulihkan kecederaan serta-merta tetapi memerlukan beberapa kali rawatan untuk mendapatkan kesan yang diingini.

Selain kecederaan akibat sukan, alat ini juga didakwa berguna dalam merawat kesakitan di mana-mana bahagian badan seperti sakit lutut, buku lali, jari, migrain sakit kepala, masalah kulit, lelah, sakit akibat diabetes dan juga masalah strok.

Kini terdapat lebih 100 doktor di negara ini yang menggunakan terapi Sonotron untuk merawat dan memberikan kelegaan kesakitan kepada pesakit.

Orang ramai yang berminat untuk mengetahui lebih lanjut mengenainya boleh melayari laman web www.panmedic.com.my atau menghubungi PanMedic Sdn. Bhd. di talian 03-79543622.

Info diatas diperoleh dari http://www.utusan.com.my


Untuk lebih info, anda boleh ke sini.

Fikir-fikirkanlah...

5 comments:

mazru said...

salam weh...

terapi ke ni..bagus tu..

CERITAKUASN said...

Salam deme,

haah terapi. Boleh guna untuk mcm2 penyakit. strok, sakit pinggang, sakit sendi, asma etc...

Unknown said...

pernah guna kat pusat kesihatan upm, kekejangan OtOt betis kiri...

ctzub said...

Bayi 4m yg byk lendir pn bole kn?ada kesan mudarat x?ada pantang ke utk wt rawatan ni?

Unknown said...

berpa harga nya..?? pm 0177715193

Related Posts with Thumbnails