Tuesday, August 17, 2010

NASI AYAM ASN

Salam semua, masih entri masak-masak. Semalam saya sempat masak nasi ayam. Masak pun waktu Aiman tengah tido. Dia demam semalam. So saya amik EL untuk 1 hari sebab nak jaga dia. Hari tu dah demam. Sekarang demam lagi + batuk kahak. Sian Aiman.

Kualiti gambar tak menarik (guna camera hp je)

Apapun kita cakap pasal nasi ayam dulu ek. Alhamdulillah menjadi dan hubby bertambah-tambah makannya. Saya buat ikut buku Rasa dan di olah mengikut kreativiti sendiri hehehehe..

Kita tengok resepi. Diigatkan, resepi ni mengikut apa yang saya buat tau.

Mula-mula saya buat sup dulu;

SUP

1/2 ekor ayam
3 biji bawang putih ketuk
3 sudu stok ayam
5 cawan air
Garam sedikit sebagai perasa

Cara;

1. Rebus ayam + semua bahan diatas.

Lepas tu saya perap ayam pula;

AYAM GORENG;

1/2 ekor ayam (yang direbus tadi)
5 biji bawang putih
3 batang serai
3 inci halia
Garam untuk rasa
2 sudu gula
(boleh masukkan jintan manis + jintan putih + serbuk ketumbar untuk buat ayam berempah)

Cara;

1. Semua bahan diatas dikisar dan diperapkan dengan ayam yang sudah direbus untuk buat sup tadi.

2. Dah perap lebih kurang 1 jam. ayam boleh digoreng.


SOS;

5 biji cili merah - kisar
1 inci halia - kisar
Perahan limau - xletak sebab xde
1 sudu lemak ayam (saya xletak sebab xde)
1 senduk sup yang buat tadi - saya tambah sendiri
1 sudu cuka masak - saya tambah sendiri sebab tak letak asam limau

Cara;

1. Campur semua bahan diatas dan masakkan keatas api. Kasi didih kemudian siap.

Kemudian saya masak nasi;

NASI;

1 cawan beras - basuh & tos
2 sudu planta
3 bunga cengkih
2 sudu stok ayam
1 inci halia - tumbuk
2 biji bawang putih tumbuk
3 cawan air - saya guna sup yang dibuat tadi (mengikut kadar tanak nasi)

Cara;

1. Panaskan planta dalam periuk nasi, masukkan bahan tumbuk + bunga cengkih. Masukkan beras dan goreng kejap.

2. Masukkan sup + stok ayam mengikut sukatan tanak nasi. Biarkan nasi masak dan kacau sikit.

Nasi ayam siap! Hubby kata macam nasi ayam kedai.. hehehehe TQ hubby.. nanti ummi masak yang lain plak ek..

Fikir-fikirkanlah...

No comments:

Related Posts with Thumbnails