Saturday, August 21, 2010

AYAM MAMAK


Salam semua. Alhamdulillah kita masih bernyawa untuk teruskan ibadah berpuasa kita pada hari ini. Semalam dapat saya masakkan menu yang diambil dari laman izah muffin AYAM MAMAK.

Sedaplah pae menu ni. Ada rasa pedas-pedas dan masam-masam. My hubby & my sil pun kata sedap. My sil siap cakap sebijik macam kat kedai mamak hehehehehe.... Thanks to izah muffin

Dan sumber lain untuk menu ni MAS, Kak Hana & Kasihasakura anda boleh lihat perlbagai rupa Ayam Mamak or Sotong Mamak. Untuk menu sila klik sini atau lihat dibawah;

AYAM MAMAK

Bahan-bahan
  • 1/2 ekor ayam - potong kecil2 dan bersihkan
  • 2 biji limau nipis - ambil jusnya
  • 1 biji bawang besar - cincang
  • 1 biji bawang putih - cincang
  • 1 cm halia muda - tumbuk
  • 1 batang serai - di ketuk
  • 1/2 cawan air/stok ikan (saya guna air stok ayam)
  • 1 susu besar sos tomato
  • 1 sudu besar sos cili
  • 1 sudu besar serbuk kari ayam (saya lebihkan 2 sudu besar)
  • 1/2 sudu kecil serbuk lada hitam
  • 1 senduk gulai cili kisar (saya letak 2 sudu je, sebab hubby tak suka pedas-pedas)
  • 2 tangkai daun kari
  • 4 helai daun pandan
  • Garam, gula serbuk lada sulah
Cara-cara
  • Perapkan ayam dgn garam, serbuk lada sulah & jus limau untuk seketika.
  • Panaskan minyak, goreng ayam hingga masak, ketepikan.
  • Dalam kuali berasingan, tumis bawang besar, daun pandan, daun kari hingga naik bau.
  • Masukkan bawang putih, halia, serai, serbuk kari & cili kisar, goreng seketika.
  • Masukkan sos tomato, sos cili, serbuk lada hitam, stok ikan, garam, gula secukup rasa, gaul sebati.
  • Last, masukkan ayam, balik2 kan & tutup api.
Fikir-fikirkanlah...

1 comment:

izahdaut said...

kan..memang sedap..bau wangi lagi n rasa yg masam manis pedas tu..

Related Posts with Thumbnails