Pages

Friday, December 10, 2010

SELAMAT HARI AIDS SEDUNIA

Assalamualaikum w.b.t

Pagi-pagi sedang bersiap untuk ke office, aku buka tv dan tangan laju menekan butang alat kawalan jauh 103. Dah semestinya rancangan Malaysia Hari Ini. Tajuk perbualannya adalah berkenaan HIV. Ooooo patutlah, rupa-rupanya hari ini adalah hari aids sedunia. Eh bukan 1 December ker? mmm ntahlah. Tengok semuanya pun pakai reben merah tadi.


Persoalan yang timbul dalam benak fikiran saya pagi tadi adalah, adakah hari ini patut diingati? kebiasaannya, kita memperingati hari-hari kebesaran atau bersejarah. Adakah ia salah satu daripada hari kebesaran atau bersejarah? Baguskah ia untuk kita ingati? Kalau kata untuk diperangi, setiap hari dan setiap masa kita patut perangi. Bukan hanya sekadar 1 hari sahaja.

Teringat kepada soalan yang diutarakan Wardina pagi tadi. Pelbagai kempen telah dibuat, tetapi kenapa angka pesakit Aids ini tiada pengurangan langsung. Seolah-olah terdapat kepincangan dimana-mana yang mungkin tidak diketahui. Tidak dinafikan kempen memang dijalankan disana sini. Namun ianya bermusim. Secara peribadi, jarang saya melihat kempen ini kecuali pada hari memperingatinya sahaja.

 Betul ke dengan penggunaan kondom dapat menghentikan aids? fikir-fikirkanlah

Antara aktiviti semasa kempen adalah pemberian kondom secara percuma beserta penerangan cara penggunaannya. Adakah ini membantu? mungkin bagi sesetengah kes. Tetapi itu bukanlah penyelesaiannya. Secara tidak langsung, cara ini menyatakan persetujuan kita kepada seks bebas dengan cara selamat!

Selain daripada seks bebas, perkongsian jarum bagi penagih dadah juga menyumbang kepada penyakit ini. Bagi masalah ini, kita dapat lihat kerajaan memerangi dadah, penagihan dan pengedarannya secara besar-besaran. Ia juga diadakan sentiasa. Adalah satu jenayah besar bagi mereka yang memiliki, menagih ataupun mengedar dadah. Masyarakat juga takut untuk menhampirkan diri dengan dadah. Sehinggakan ia digelar sebagai NAJIS dadah. Usaha kerajaan ini secara langsung dapat mengurangkan penularan wabak tersebut.

Namun, mengapa seks bebas tidak diperangi sehebat ini? Dalam keadaan dunia masa kini, maksiat berleluasa seenaknya. Anak muda yang belum cukup akal sudah didedahkan dengan keadaan ini. Pemberian kondom bukanlah suatu yang elok. Ia mungkin boleh disalah gunakan. Benteraslah daripada akarnya. Hentikan pusat hiburan. kurangkan atau hentikan acara-acara hiburan yang tidak bermanfaat. Tak perlu nak dihuraikan panjang lebar. Semua sedia maklum apa yang perlu dilakukan.

Apapun, berbaliklah kepada agama. Jadikan ia panduan hidup. Agama bukan letaknya disurau atau dimasjid sahaja. Ia adalah cara hidup yang sempurna. Jadikan agama penyuluh hidup. InsyaAllah hidup kita akan dijamin dunia dan akhirat.


Fikir-fikirkanlah...

2 comments:

Anonymous said...

assalamualaikum ana....taun depan ...sek saya akan ada pelajaran seks....erkkk tapi xtau mendalamlah plk ape name subjek tu secara official nya..yg saya tahu...cikgu cikgi kata mulai 2011....pelajaran seks akan diajar di sekolah kami..sek lain xtahulaaa

mlau i...i malu...i biru...i haru biru kalo ade anak murid tanye benda2 macamtu...mcmnana nk jawab?huhuhuhuuu

shafida

CERITAKUASN said...

ida ~ ooo ye ke... hehehehe... cikgu malu.. anak murid suka :-)

Related Posts with Thumbnails