Monday, December 27, 2010

JALAN-JALAN: KUCHING - MAKAN-MAKAN

Assalamualaikum w.b.t
Hari ni saya nak cerita pasal makanan Sarawak yang kami makan. Sepanjang kami berada di Sarawak, sempat jugalah kami merasa serba sedikit makanan orang Sarawak. Antaranya;

KUIH MUIH

 Antara kuih Sarawak yang kami makan adalah seperti didalm gambar dibawah. Nama kuih-kuih tersebut saya tak tau. Terlupa pula nak tanya & catit.



Kuih yang dalam gulung daun tu rasa macam kuih jagung. Yang hijau tu kuih sagu yang siap dicampur kelapa. Kalau disemenanjung, kuih sagu disalut kelapa. Tapi di Sarawak, ia dicampur kelapa.Yang berbungkus macam pulut udang / pulut panggang tu memang pulut. Tapi ada 2 jenis, ada yang berinti dan ada juga yang pulut semata (tanpa sebarang inti). Sebelum beli kena tanya dulu.

LAKSA SARAWAK


Ia agak berempah. Kami makan untuk sarapan pagi. Ahli keluarga saya semua tak mampu untuk habiskan makan kecuali saya dan akak. Pada saya ok je. Syaratnya kena perah asam limau. Kalau tak rasa muak.

MEE KOLOK

Mee Kolok Goreng

Mee Kolok Sapi

Mee kolok ni sebenarnya nama mee tersebut. Meenya agak kerinting. Ia dihidangkan dalam 2 jenis hidangan. Iaitu; 1. Mee kolok sapi (sup daging) 2. Mee kolok goreng. Pada saya agak sedap juga ;-)

APAM BALIK


Apam balik yang ada di Sarawak dan semenanjung sama sahaja dari segi rupa. Tapi rasanya agak berbeza dari apam balik yang pernah saya rasa selama ini. Memang sedap. Lembut dan sedap. Ia dijual di pasar Satok. Kami beli, makan dalam perjalanan sahaja dah habis. Tak sempat sampai ke rumah. Dia ada dijual di pasar malam & pasar pagi di Satok. Sesiapa pergi mesti beli!


TEH C SPECIAL



Ia ala teh dangdut di semenanjung. Airnya ada 3 lapisan. Teh, susu & gula. Gula yang digunakan adalah gula apung. Kami minum di Kat's Kitchen dan di Midah. Antara 2 tempat tersebut, Teh C di Midah lagi sedap.


Fikir-fikirkanlah...

3 comments:

Marwa Collection said...

kak ngah, nama air tu teh sipeng la... hahahahhaa

Anonymous said...

sedapnya teh 3 warna tue...huhuhhuhhu...terasa kepekatan n kepahitan n lemak2 nya....walaupun dh 2 taun berlalu (pernah minum dulu2)

-shafida-

CERITAKUASN said...

mawar ~ apa pun kak ngah tengok kat menu tu tulis Teh C speacial..

ida ~ memang sedap.. rasa nak minum lagi huhuhuhu

Related Posts with Thumbnails