Pages

Thursday, December 23, 2010

JALAN-JALAN: KUCHING, - SERIKIN & KUCHING WATERFRONT & KEDAI PASU

Assalamualaikum w.b.t

SERIKIN



Masih bercerita tentang cuti di Sarawak. Tak kisahlah korang bosan ke tak, tetap nak bercerita juga. 18 December 2010, seawal jam 8.00 pagi kami sudah menaiki kenderaan menuju ke Serikin. Serikin adalah tempat wajib bagi mereka yang melancong ke Sarawak. Ia terletak lebih kurang 45km dari bandar Kuching.

Perjalanan melalui hutan dan pekan kecil dan tidak menempuhi sebarang bukit. Maksudnya tidak perlu turun & naik bukit. Ia adalah tempat membeli belah. Bagi mereka yang pertama kali datang kesini, pasti akan ada barang yang dibawa pulang. Pelbagai barangan yang dijual. Rasa macam nak diborong semua.

Bagi mereka yang ingin kesini, dinasihatkan untuk datang awal supaya senang nak cari pakir. Cuaca disini agak panas dan kurang sesuai bagi mereka yang membawa anak kecil. Pasar Serikin ini hanya dibuka pada hari Sabtu & Ahad seawal jam 8.00am - 2.00pm sahaja. Ia adalah deretan gerai-gerai kecil sepanjang jalan sejauh berkilometer. Saya tak pasti berapa kilometer.

Saya dan suami jalan pun tak habis sampai kepenghujung. Penat dan kesian kat anak-anak. Disini sahaja kami membeli sehingga terpaksa membeli beg tambahan.

KUCHING WATERFRONT



 Belakang tu bagunan DUN yang baru

Kami ke Kuching waterfront pada hari Ahad lepas. Ia juga adalah tempat wajib dikunjungi. Ia adalah tempat berehat / taman yang terletak di sepanjang sungai. Diseberang jalannya pula terdapat deretan kedai yang menjual pelbagai cenderahati. Kalau ada barang yang tak dapat di beli semasa diSerikin, anda boleh mendapatkannya di Kuching Waterfront.

KEDAI PASU



Tempat ini juga adalah tempat wajib bagi pelancong di Sarawak. Pelbagai jenis barangan yang diperbuat dari tanah. Bukan setakat pasu bunga, cawan, bekas letak alat tulis, balang, lampu, bekas habuk rokok, pasu hiasan, jug air dan bermacam-macam lagi.

Mungkin ada yang kata, buat apa nak beli, susah nak bawak balik. Jangan risau! anda cuma perlu pilih barangan yang anda inginkan, bayar, dan katakan bungkus. Mereka akan bungkus sebaik mungkin untuk anda bawa ia pulang menaiki kapal terbang. Anda tidak perlu risau akan pecah.

Kedai ini terletak di sepanjang jalan selepas trafik light yang menghala ke bandar Kuching.




Fikir-fikirkanlah...

No comments:

Related Posts with Thumbnails