Friday, July 2, 2010

BANDAR VS KAMPUNG

Mutiara: Kurang semangat lebih banyak menyebabkan kegagalan berbanding kurangnya kebijaksanaan atau kemahiran

Salam semua. Dah beberapa hari saya tak menempekkan sebarang entri di sini. Almaklumlah, sekarang ni agak sibuk dengan segala macam urusan pejabat dan juga urusan peribadi. Program forum kewangan Islam Antarabangsa anjuran syarikat pun dah hampir sangat dengan tarikhnya. Tambah pula dengan balik kampung secara mengejut pada hujung minggu yang lepas kerana kesihatan ayah mertua yang kurang memuaskan.

Hari ni saya nak cerita berkenaan bandar dan kampung. Banyak perkara yang boleh di bezakan atau dibandingkan antara bandar dan kampung. Apa yang saya nak bandingkan disini adalah harga barangan. Harga barang dibandar jauh lebih mahal dan terlalu mahal jika dibandingkan dengan kampung. Kenapa perkara ini terjadi? Ramai yang akan beri pelbagai jawapan berdasarkan faktor ekonomi setempat contohnya; kos pengangkutan lah, kos ini lah kos itu lah. Silap-silap boleh masuk graf demand & supply. Masaalahnya kenapa berbezaan harga itu terlalu jauh?!

Sakit kepala memikirkan keadaan


Sebenarnya, semasa di kampung pada hujung minggu yang lepas, kami ada ke kedai perabot. Hajatnya untuk membelikan kerusi malas buat ayah mertua saya. Biasalah, kalau saya dah masuk kedai perabot, segala katalog yang ada di kedai tu saya nak tengok. Walaupun tidak berhajat untuk membeli. Sekadar untuk membuat perbandingan harga. Semasa saya membelek-belek katalog tersebut, tergerak hati untuk bertanya harga kabinet dapur yang ada didalam buku tersebut. Kabinetnya sama seperti yang ada dirumah kami.

Saya: Nya, kabinet ni u jual berapa?

Nya: ooo yang tu aa? yang ni saya jual RM250.

Saya: Haaaa!!! RM250!!!! (dengan riak muka yang amat terkejut)

Nya: aaaa... kalo awak nak yang murah lagi ada. (muka terkejut dan macam takut-takut)

Saya: Sorrylah nya.. bukan saya nak beli. Saya tanya saja. Saya dah beli kebinet ni. Tapi saya beli RM500 +. Saya terkejut sebab u jual RM250 saja.

Nya: RM500!! fuhhhhhh (sambil geleng kepala)

Perbezaan harga 100%!!!! apa kes? itu belum masuk harga barang makanan dan pelbagai harga lain. Orang yang hidup dibandar pun bukan semuanya senang. Harga barang pun dah semakin naik. Yang dulu barang kawalan pun sekrang dah dikeluarkan dari barang kawalan.

Segala benda nak naik. Bila 'orang' naik hangin, 'diorang' plak naik minyak!!! Bila 'orang' bagi muka, 'diorang' naik kepala!

Fikir-fikirkanlah...

2 comments:

BIONIC WOMEN said...

mesti nyonya tu terpikir...dia ni beli yg mahal ker aku jual murah..hehehe

CERITAKUASN said...

hehehehe tu la pasal. pastu mesti dia pikir gak... budak ni kompom dah kena tipu huhuhuhuhu

Related Posts with Thumbnails