Friday, July 23, 2010

AMALAN BAIK PADA HARI JUMAAT

Salam semua. Selamat pagi Jumaat. Semoga hari ini adalah hari yang menggembirakan anda semua. Di sini saya nak kongsi sedikit beberapa perkara yang elok kita lakukan pada hari Jumaat.

Perkara yang digalakkan;

1. Bangun awal.
- Seelok-eloknya bagunlah sebelum subuh. Buat persiapan untuk solat subuh. Saya bangun pukul berapa? rahsia hehehehe

2. Mandi
- Dah bangun terus mandi. Jadikannya amalan. Bagun tidur terus mandi kemudian solat. Ramai antara kita, bangun tido, ambil wuduk dan solat. Ada pula sesetengahnya, selepas solat subuh sambung tidur semula. Ish ish ish... jangan jadikannya amalan. Bukankah kita semua maklum bahawa, tidur di waktu subuh itu menutup pintu rezeki.

3. Pakai-pakaian putih atau bersih.
- Islam suka umat dia sentiasa menjaga kebersihan dan sentiasa berada dalam keadaan bersih. So, pakailah pakaian bersih & cantik.

4. Pakai wangi-wangian.
- Bab ni tak perlu nak cakap banyak. Kebanyakkannya semua mesti pakai minyak wangi punya kalau nak pergi kerja kan? kalau yang duk kat umah pun, apa salahnya pakai minyak wangi ;-) semua orang suka bau yang wangi kan? ;-)

5. Berhias / berdandan
- Berhias jangan lah melampau. Berhias disini bermaksud, potong rambut, potong kuku, cukur misai, gosok gigi dan sebagainya.

Sesudah itu bersegeralah ke masjid. Sabda Rasulullah s.a.w.:

” Sesiapa yang masuk dahulu ke dalam masjid pada hari Jumaat untuk sembahyang Jumaat, maka seolah-olah dia sudah berkorban dengan seekor unta dan orang yang masuk pada waktu yang kedua berkorban dengan seekor lembu dan yang masuk pada waktu ketiga maka seolah-olah dia berkorban dengan seekor kambing dan siapa yang masuk ke masjid pada waktu keempat maka seolah-olah ia berkorban dengan seekor ayam, dan orang yang masuk waktu kelima maka seolah-olah dia berkorban dengan sebutir telor. Maka apabila naik imam ke atas mimbar ditutupnya buku catatan dan diletakanlah pena oleh malaikat dan mereka berkumpul dekat mimbar mendengar khutbah.”


Selamat beramal ;-)

Fikir-fikirkanlah...

Sumber http://nuraiman.wordpress.com/2008/04/02/antara-amalan-amalan-terbaik-di-hari-jumaat/

1 comment:

cemomoi said...

sokmo dapat telo aje

Related Posts with Thumbnails