Pages

Tuesday, July 27, 2010

AYAM MASAK SUKA HATI

Salam buat semua. Dalam bulan sya'ban ni perbanyakkanlah amalan kita ye. Saya punya tahap pun masih ditakuk lama. Ish perlu ada kesedaran ni...

Semalam untuk juadah makan malam saya masakkan untuk family saya Ayam masak Suka Hati. Heheheehehhehehe saya namakan masakan tu macam tu sebab memang saya main masak je. Tanya hubby nak makan apa, dia jawab tak tahu. So, dengan kekreatifan yang ada, saya masakkan ayam ni.


Semua kata sedap. Kembang berbunga hati ini hikhikhik. Jom kita cuba resepi Ayam Masak Suka Hati ini;

Bahan;
1/2 ekor ayam potong kecil
sedikit sebuk kunyit
sedikit serbuk kari
5 biji bawang kecil - kisar
3 biji bawang outih - kisar
1 biji bawang besar - Potong bulat
2 biji cili besar merah - potomg
2 biji tomato - potong (optional)
segenggam cili padi - kisar (ikut kepedasan anda)
2 sudu sos toram
1/2 sudu stok ayam
2 cawan air
sedikit garam
2 sudu air asam jawa (jangan banyak sangat, kang masam sangat)
1/2 sudu tepung jagung

Cara;

Perap ayam dengan kunyit, garam & serbuk kari. Biarkan beberapa minit. Kemudian goreng ayam seperti biasa dan ketepikan. Kurangkan minyak gorengan tadi. Tumis bahan kisar. Tak perlu tumis sehingga garing. Masukkan sos tiram & stok ayam. Goreng sebentar dan masukkan air. Biarkan mendidih kemudian masukkan bawang potong & cili merah potong. Masukkan bancuhan tepung jagung. Didihkan sebentar dan masukkan ayam. sebelum angkat, masukkan tomato potong. Kacau kejap dan wallllaaaaahhhhhhh.. sedia untuk di jamu.


Fikir-fikirkanlah...

No comments:

Related Posts with Thumbnails