Wednesday, July 21, 2010

GENERASI KINI

Mutiara: Nilai manusia semahal nilai matlamatnya

Salam semua. Dah beberapa hari saya tak tempek sebarang entri dilaman ni. So hari ni, sebelum kepala saya berserabut dengan kerja-kerja office, saya nak bercerita dulu di sini.

Ini adalah kisah yang diceritakan oleh suami. Kisah generasi kini. Kisah berkenaan anak muridnya. Saya amat-amat terkejut bila diceritakan oleh suami.

Seorang budak darjah tiga. Saya ulangi darjah TIGA!! so, kalau dah darjah tiga tu mestilah umurnya baru 9 tahun. Tu pun tak tau lah dah masuk 9 tahun atau belum. Al-kisahnya seluar sekolah yang dipakai koyak dibahagian depan (tempat zip tu). So kalau dah pakai seluar tu maksudnya budak ni lelakilah kan. Kalau dah lelaki faham-faham sendiri je lah apa yang ada kt depan & dekat dengan zip (ish saya tak sanggup nak cerita).

Nak tau apa yang budak darjah tiga ni buat? Dia boleh keluarkan 'bird' dia & gesel pada buku dan dia boleh cakap kat kawan-kawan dia "kalau nak is*p sekali 10sen" YA ALLAH TERKEJUTNYA SAYA DENGAR!!!!!!!!!

Perlakuan budak tadi diadukan oleh rakan sekelasnya kepada suami saya. So, cikgu-cikgu yang dengar terus pergi jumpa budak tadi dan persoalkan apa yang berlaku. Bayangkan sekiranya anda ditempat suami saya, mesti anda juga turut rasa marah dengan apa yang berlaku.

Setelah disoal siasat, budak tersebut mengaku bahawa dia belajar semua perkara yang tidak senonoh itu melalui dvd yang ditonton. Apa yang lebih mengejutkan ialah, dia menonton dvd tersebut dengan pengetahuan ibunya!!!

Ya Allah apalah yang berlaku pada dunia hari ini. Jika diimbas kembali pada 20 tahun yang lepas, pada saya berumur lebih kurang dengan budak tersebut, belum terfikir dikepala saya dengan semua perkara yang menjijikkan itu. Alangkah bahayanya generasi sekarang. Betapa masa depan mereka terancam dengan pendedahan-pendedahan yang terlampau ini.

Besarnya cabaran untuk menbesar dan mendidik generasi muda ini. Cerita-cerita di tv pun sekarang banyak mengancam mereka. Iklan tv secara langsung tanpa kita sedari turut memberi pengaruh yang tidak elok kepada mereka. Martabat hiburan diangkat tinggi.

Ya Allah, bantulah kami dalam mendidik anak-anak kami....


Fikir-fikirkanlah...

1 comment:

izahdaut said...

nauzubillah... tu bukn budak bando je ana..budak sekolah kt kmpung pun mcm2 cerita.tu sekolah kite yg lama n sekolah 'belakang' tu...anak haram dah berapa dah tu..sekolh kite tak dengo la citer..tapi sekolah blakng sokmo la..baru ni terjumpa gambo budak2 sekolah kite, tapi zaman sekrg.waahh kemain brani lagi begambo posing ngan bebudak lelaki..kite dulu harammm..takut nk posing.amik gambo sekolah pun takut dekt2.diorg siap..haii..entah la Ana..dunia dah akhir zaman ni..doa yg terbaik..

Related Posts with Thumbnails