Pages

Sunday, July 4, 2010

7 AMAL YANG BERTERUSAN PAHALANYA

Salam semua. Hari ini saya ingin berkongsi dengan semua berkenaan 7 amal soleh yang sentiasa mengalir pahala sekiranya kita melakukannya. 7 amalan tersebut adalah;

1. Mengajar ilmu agama atau ilmu yang bermanfaat.

- Sekiranya kita mengajarkan ilmu yang bermanfaat kepada seseorang, dan dia pula menyampaikan kepada yang lain, kita akan memperoleh pahala daripada penyebaran ilmu tersebut. Selagi mana ia memberi manfaat kepada orang lain, selama itu lah pahalanya juga akan terus mengalir.

2. Membuka aliran sungai ataupun tali air.

- Selagi air tersebut terus mengalir dan memberi manfaat, pahalanya juga akan terus mengalir.

3. Menggali perigi. (konsepnya juga sama)

4. Manam pokok yang berbuah.

- Macam atuk nenek kita dulu, mereka tanam pokok-pokok buahan untuk cucu-cucu dia merasa makan buah-buah tersebut. Walaupun mereka dah tiada, tetapi pahalanya tetap ada untuk mereka sebab sekarang ni kita masih dapat merasa makan buah dari pokok yang mereka tanam

5. Membina masjid

- sesiapa sahaja yang membantu dalam pembinaan sebuah masjid pasti mendapat bahagiaannya. Termasuklah orang yang memberi sumbangan dalam pembinaan masjid tersebut.

6. Mewariskan Al-Quran

- mewariskan atau mewakafkan Quran untuk orang membacanya turut mendapat pahala yang berterusan selagi Quran tersebut diguna dan dibaca.

7. Meninggalkan anak soleh yang selalu berdoa bagi memohon keampunan untuknya.

- Meninggalkan anak yang soleh adalah sesuatu yang amat berharga. So, didiklah anak kita sebaik mungkin mengikut acuan yang telah ditetapkan Islam. Doa mereka amat kita perlukan bila kita sudah tiada.


Fikir-fikirkanlah...

2 comments:

alam said...

perkongsian yang bermanfaat.... zalam ziarah.

CERITAKUASN said...

Alhamdulillah.. semoga kita saling ingat memperingati dan saling menyebarkan maklumat yg berguna :-)

Related Posts with Thumbnails