Friday, June 4, 2010

6 SIFAT YANG TIDAK PATUT ADA PADA SEORANG ISTERI

Salam semua. Hari ini saya nak kongsikan sedikit ilmu atau info yang saya dapat dari sesi ceramah. Ceramah ni saya dengar pertama kali di TV semasa sedang menjamu selera makanan tengahhari bersama rakan-rakan di pejabat. Kali ke-2 saya dengar melalui satu laman sesawang yang menyediakan pelbagai jenis kuliah. Ia menarik untuk dikongsi bersama. Terutama bagi kaum wanita / para isteri.

Sifat yang saya katakan adalah seperti dibawah. Terjemahan bahasa arabnya ada cuma saya bimbang ada kesalahan dalam ejaan ataupun sebutan kerana info ini dicatit dari ceramah dan bukannya dari bacaan.


1. Banyak mengeluh.
- Mereka ini adalah isteri yang suka mengeluh. Rezeki kurang mengeluh. Suami bagi hadiah pun mengeluh. Semua nak mengeluh. Semua tak betul dipandangan matanya.

2. Suka mengungkit.
- Mereka ini suka mengungkit setiap sumbangan yang dia berikan. Sebagai contoh; "Rumah ni I yang tolong U bayar tau!" contoh lain "Kalau bukan kerana ayah I, U takkan dapat kerja tu!" atau apa-apa sahaja bentuk ungkitan.

3. Ada hati dengan orang lain.
- Sifat ini amat-amat perlu dijauhi. Dalam dah ada suami sendiri, dok berkenan kt lelaki lain. Kekadang ada juga wanita yang melihat lelaki yang dia rasa sempurna tetiba terpacul keluar dari mulutnya "Ish, kalau lah dia ni jadi laki aku...." Berkata demikian pun tak boleh. Janganlah jadikan ayat tersebut antara gurauan kita.

4. Suka memaksa.
- Biasanya berlaku bila isteri nakkan sesuatu. Dia akan memaksa suami sehingga dia mendapatkannya.

5. Bersolek / berdandan.
- Bersolek atau berdandan itu boleh, tapi bagi golongan ini, mereka bersolek seolah-olah tak puas-puas. Touch-up sana touch-up sini. bersolek plak 24 jam. Malam-malam pun nk bersolek juga sampai tak bagi suami nak pegang pipi sebab takut rosak mask.

6. Banyak bercakap.
-Terlalu banyak bercakap sampai suami naik tension. Siang malam bercakap tak berhenti. Siap tak bagi orang lain bercakap plak tu. (nasib baik dah kurang bercakap hehehehe)

Sifat-sifat diatas juga perlu diperhatikan bagi mereka yang sedang memilih calon untuk pasangan hidup. Sekira calon anda ada yang mempunyai sifat diatas, seelok-eloknya fikirlah 2 atau 3 kali sebelum terlambat. Dan bagi isteri-isteri, sekiranya anda rasa anda ada mempunyai sifat tersebut, bertaubatlah dan berubahlah.

Fikir-fikirkanlah...

3 comments:

tehr said...

lelaki dan perempuan sama sahaja - perlu menghindari sifat yang tidak baik

Momma Mia said...

like the sharing dear...

CERITAKUASN said...

tehr ~ yup betul tu.. dah 2-2 pun manusia

Momma ~ sharing is caring ;-) ingat meningati amalan mulia

Related Posts with Thumbnails