Pages

Saturday, February 28, 2009

Rutin Harian Ku

Berikut adalah rutin harin ku sebagai seorang wanita, isteri dan ibu. Aku bermula dengan hidup ku dipejabat.

8.30 a.m : Aku telah tiba dipejabat dan menunaikan tanggung jawab ku sebagai pekerja kepada majikan ku.
5.30 p.m : Aku pulang dari pejabat kerumah. Kalau esoknya ada program, aku akan balik lewat, setelah menyudahkan segala persiapan untuk program esoknya. (anggaran 6.00 / 6.30 ptg)
6.00 p.m : Aku tiba dirumah. Bermain dengan anak.
7.00 p.m : Bersihkan diri, uruskan anak dan solat maghrib.
8.00 p.m : Masak untuk makan malam kami sekeluarga. Ketika ini, suami ku akan menjaga dan bermain dengan anak.
9.00 p.m : Sebaik aku siap memasak, aku akan mengambil alih menjaga anak dan ibuku akan makan malam dahulu. Kemudian aku akan ambil giliran untuk makan pula (selalunya setelah anakku tidur). Pada waktu ini, kebiasaannya anakku hanya mahu berdukung. Dan kebiasaannya juga, anakku hanya mahu bersamaku pada waktu malam. Dan hanya aku akan menidurkannya.
9.30 p.m : Aku menidurkan Afnan Mujahid. Tempohnya bergantung kepada moodnya ketika itu. Kalau tidak meragam Alhamdulillah. Kalau meragam pun Alhamdulillah.
10.00 p.m : Aku tidur setelah penat dengan kehidupan ku disiang hari.
1.00 a.m : Anakku akan terjaga untuk menyusu.
3.00 a.m : Anakku terjaga lagi
4.00 a.m : Anakku terjaga lagi
5.00 a.m : Anakku terjaga lagi
6.00 a.m : Anakku terjaga lagi. Kebiasaannya dia akan bangun terus membuka mata dan berbual sendirian. Dan aku akan terus bangun untuk bersolat subuh.
7.00 a.m : Masak untuk sarapan pagi dan makan tengah hari untuk suami dan ibuku.
8.15 a.m : Bertolak ke pejabat.

Anakku akan tidur mengiring dan dia akan terjaga sekiranya dia tertidur telentang. Ini bermakna, agak kerap juga dia terjaga malam. Dan pada hujung minggu aku akan menghabiskan masa dengan mengemas rumah dan mengiron baju kerja suami ku untuk seminggu. Aku jamakkan tugas mengemas dan mengiron baju. Aku buat semuanya pada hujung minggu.

Menjadi ibu yang bekerjaya betul-betul memerlukan kesabaran dan ketabahan yang tinggi. Dan kepada para suami yang mempunyai isteri yang berkerja, bantulah mereka dan ringankanlah beban mereka.

Buat suamiku, terima kasih kerana membantuku menjaga anak kita Afnan Mujahid dan membantuku dalam kerja-kerja rumah especially basuh & jemur baju, masak nasi (aku masak lauk jer) dan lain-lain. Terima kasih sayang....


Inilah cerita aku...

No comments:

Related Posts with Thumbnails