Pages

Tuesday, February 3, 2009

Kenangan

Cuti CNY baru-baru ini aku telah pulang ke kampung halaman ku. Aku bertolak pada pagi hari sabtu. Perjalanan memakan masa 3 jam (jemteruk di bentong selama 1 jam). Mengamuk Mujahid rimas dengan kesesakan yang berlaku.

Rutin biasa untuk aku apabila pulang ke kampung adalah... menziarahi ibu-ibu dan bapa saudara ku. Percutianku kali ini ingatkan dapat memancing dikolam yang terdapat dirumah pak andak Justify Full(kembar ayahku). Dia baru sahaja membuat operasi mencuci kolam. Dan ada juga kolam baru yang ditambah. Ketika kedatangan ku, pak andak sedang membuat projek besar. Projek saliran kolam. Ini adalah kerana musim hujan yang lalu, kolam ikannya dipenuhi air sehingga melimpah dan menyebabkan ikannya keluar kesan daripada saliran yang kurang elok.

Macam kebiasaan, aku memang suka meyibuk. Aku duduk ditepi kolam sambil berbual-bual dengannya. Dia meminta bantuan suamiku untuk mengambil gambar kolam dan kawasan sekitar. Katanya sebagai gambar keadaan sebelum dan selepas. Menurutnya, dia ingin bangunkan kawasan tersebut menjadi seperti resort (kawasan perkemahan). Kawasan yang menempatkan rumah lama kami juga akan dibangunkan. Rumah tersebut akan diubah suai dijadikan sebagai pusat latihan catur dan juga surau. Katanya, selepas bermain catur terus boleh bersolat jemaah. Bagus betul impian pak andak. Harap-harap terlaksana. Aku lihat kerja-kerja pembersihan sudah bermula.

Aku ambil kesempatan ini untuk mengambil gambar rumah tersebut.

Rumah ini meninggalkan seribu kenangan kepada ku. Dirumah inilah aku membesar. Segala kisah kehidupanku terakam dirumah ini. Bila aku terpandangkannya... ia mengingatkan aku kepada nenekku (wan). Sedih apabila melihat ia usang begitu sahaja. Tiada sesiapa yang mahu mewarisi rumah tersebut. Pernah pak andak tawarkan kepada sepupuku. Tetapi dia menolak. Ingin sahaja aku mengambil alih rumah tersebut. Tetapi tempat ku bukan lagi disana. Rezeki ku juga bukan disana. I

Wan... walau hilang rumah kita. Kenangan bersama tidakkan kulupa.. sedihnya. Al-fatihah buat nenekku.

nilah cerita aku...

No comments:

Related Posts with Thumbnails