Pages

Monday, May 25, 2009

Nasi Lemak, Kopi O



Mesti ada yang ingat aku bersarapan dengan nasi lemak dan kopi o. Malangnya bukan sama sekali ;-) hari ini aku belum pun sempat menjamah sebarang makanan lagi. Ia berkenaan rancangan terbitan tv 9 (dekat dihati). Bagi yang tak tahu, Nasi Lemak Kopi O ini adalah rancangan terbitan saluran tv tersebut yang membincangan isu semasa secara santai pada waktu pagi. Semalam, sedang aku sibuk mengemas tiba-tiba suami aku menjerit memanggil aku. "Isteri Akil Hayy! ummi! isteri Akil Hayy". Ooooo rupa-rupanya perempuan yang bertudung merah yang sedang di temu bicara oleh Adibah itu adalah isteri Ustz Akil Hayy. Dia meluahkan rasa hati berkenaan perilaku Akil Hayy. Dia juga telah membuat tuntutan di mahkamah Syariah.

Pasti ramai yang menonton rancangan tersebut semalam. Dan pihak rancangan juga membenarkan beberapa panggilan telefon bagi mereka yang mahu memberi respon kepada kisah rumah tangga ini. Ramailah yang menelefon dan memberi kata perangsang. Apabila adibah bertanyakan satu soalan (aku tak igt apa soalan tersebut), sebelum menjawab.. dia senyap sambil menahan sedu dan rasa untuk menangis aku terus menyuruh suami ku mengalih rancangan tv berkenaan.

Bukan kerana aku turut sedih. Tetapi, aku geram dan sakit hati. Kenapa perlu kisah rumah tangga di ketengahkan sehingga begitu?! tidak sepatutnya pihak rancangan tv 9 menyiarkan atau mengadakan segmen tersebut. Biarpun sekiranya isteri Akil hayy ditempat yang benar, dia tidak sepatutnya terima jemputan tv 9. Maaf kalau aku katakan disini, seorang perempuan baik tidak akan mengaibkan suami sendiri di khalayak ramai. Aku tidak berpihak kepada sesiapa. Cuma aku benar-benar tidak setuju apabila kisah rumah tangga diketengahkan sebegitu rupa. Dan keterangan tersebut adalah dari sebelah pihak! Apa pun ia tetap mengaibkan.

Ingatlah! barang siapa yang membuka aib orang lain didunia ini, Allah akan buka aibnya dikemudian hari!


Fikir-fikirkanlah...

No comments:

Related Posts with Thumbnails