Tuesday, May 26, 2009

Hospital Kerajaan

Pelbagai berita kita dengar berkenaan hospital kerajaan. Kebanyakannya berita-berita yang buruk belaka. Masalah itulah, masalah inilah. Semuanya yang tidak memuaskan hati. Sehinggakan semua perkara ini membuatkan sesetengah antara kita takut untuk mendapatkan rawatan di hospital kerajaan. Hal ini diperkatakan lebih berkurun abad yang lalu. Kenapa perkara ini boleh berlaku? Dan kenapa perkara ini masih lagi berlaku? Adakah kerana bayaran yang rendah pihak hospital memberikan layanan yang ala kadar? Atau adakah kerana terpaksa melayan pesakit yang terlalu ramai jadi rawatan juga diberikan secara ala kadar?! Kenapa? Kenapa? Kenapa? Aku bukan sekadar omong kosong. Omongan ku adalah berdasarkan apa yang telah berlaku didalam keluarga ku sendiri. Berikut adalah beberapa kes yang telah berlaku.

Kes 1

Ia berlaku kepada ibuku sendiri. Demam yang tidak kebah-kebah selama lebih dari seminggu. Kami bawa mak ke klinik kesihatan Padang Tengku. Menurut mereka, mak perlu dimasukkan ke wad di hospital kerajaan Kuala Lipis. Sebelum itu, kami juga merujuk mak di klinik swasta yang ada disana. Dr tersebut juga menyuruh kami membawa mak ke hospital untuk pemeriksaan lanjut menurutnya mak ada masalah dengan organ dalaman. Kami pun merujuk mak ke hospital kerajaan Lipis. Selama beberapa hari disana, ujian xtray dan darah telah dibuat keatas mak. Selain itu mak hanya diberi makan ubat dan dimasukkan air melalui drip. Apa yang dikesalkan adalah, segala ujian yang dilakukan tidak diberitahu atau dilaporkan kepada kami. Sehinggalah kami membuat keputusan untuk mengeluarkan mak. Kami berjumpa dengan Dr yang bertugas dan meminta agar dia melepaskan mak dari wad. Dia enggan melayan kami sehingga kami berbahasa inggeris dengannya. Walaubagaimanapun kami tetap bertegas untuk membawa mak keluar dari hospital. Dia mengugut kami. Katanya dia tidak akan bertanggung jawab sekiranya mak kami mati! Kami bertanya kenapa segala ujian tidak dilaporkan? Jawapnya, kamu tak bertanya! Bila ditanya berkenaan ujian darah, katanya belum tahu keputusan. Hampir seminggu mak duduk di hospital, ujian darah masih belum boleh diketahui?! Bagaimana mereka bekerja?! Kami minta dia menghubungi kami sekiranya ujian tersebut sudah keluar. Tetapi sehingga sekarang belum ada sebarang panggilan dari hospital tersebut bagi memberitahu berkenaan keputusan ujian darah itu. Alhamdulillah walaupun kami berkeras keluarkan mak, keadaan mak beransur pulih dan sekarang sudah sihat sepenuhnya.


Kes 2

Berlaku kepada ibu saudaraku. Anaknya (sepupu aku) dimasukkan kehospital kerana sawan. Sakit ini kerap menyerang sepupuku. Tidak tahu puncanya kenapa. Doktor hampir mahu mengambil air tulang sum-sum untuk diuji. Tetapi bapa saudaraku tidak membenarkan. Bimbang berlaku perkara lain yang tidak diingini. Agak lama ibu dan bapa saudara ku terpaksa berulang alik ke hospital tersebut (hospital Kuala Lipis) sehinggakan mereka seolah-olah berumah disana. Apa yang menyakitkan hati adalah perlakuan jururawat disana. Sempat mereka mengutuk ibu saudara ku yang duduk menunggu anaknya. Mereka bercakap dalam bahasa inggeris. Mungkin kerana memikirkan yang orang kampung tidak memahami langsung bahasa tersebut. Malang sekali telahan mereka tersebut salah. Ibu saudara ku memahami setiap butir kata mereka. Walaupun dia seorang suri rumah sepenuh masa, tetapi dia adalah seorang yang berpelajaran. Pesanan buat jururawat hospital diluar bandar, dont judge a book by its cover.

Kes 3

Sepupuku sudah hampir mahu bersalin. Dia dimasukkan ke hospital kerajaan Kuala Lipis. Dalam proses bersalin, jururawat disana mengatakan bahawa mereka tidak boleh menyambut kelahiran bayi tersebut atas sebab-sebab tertentu. Kes sepupuku ini perlu dirujuk ke hospital mentakab. Bayangkan orang yang sedang sakit bersalin terpaksa menaiki ambulan untuk ke hospital lain. Untuk pengetahuan, Kuala Lipis ke Mentakab jaraknya agak jauh. Hampir 2 jam perjalanan. Elok sampai di Mentakab sepupuku bersalin. Jururawat disana agak marah dengan apa yang berlaku. Mereka menyalahkan jururawat di Kuala Lipis. Menurut mereka kes yang demikian sering terjadi di Hospital Kuala Lipis. Sebab itu lah aku sendiri takut untuk bersalin di hospital tersebut.

Kes 4 (terbaru)

Kes ayah ku. Dia telah di dignos oleh doktor mengatakan dia menghadapi masalah saraf. Doktor pakar di Jerantut telah merujuk dia ke Hospital Kuantan, pakar neorologi. Temujanjinya pada pukul 2.00 p.m, 18 Mei 2009 yang lalu. Apabila dia sampai di hospital pada waktu yang dijanjikan, dia telah diberitahu bahawa doktor tersebut sibuk dan dia diperiksa oleh doktor biasa. Dia kemudian diminta pulang dan diberi tarikh tamujanji yang baru iaitu pada 25 Mei 2009. ayahku pergi semula ke hospital berkenaan pada tarikh yang diberikan. Alhamdulillah dapat bertemu dengan doktor tersebut. Tetapi sekadar diberi tarikh untuk ujian MRI pada 26 Jun 2009. Selesai ujian, dia perlu pulang dan datang kembali ke hospital untuk hasil ujian pada 13 Julai 2009. Apa yang menyakitkan hati adalah, kenapa proses ini mengambil masa terlalu lama? Jerantut ke Kuantan mengambil masa 2 jam lebih! Bayangkan sekiranya ayah tidak mempunyai kenderaan sendiri? Tidak mempunyai kewangan yang kukuh? Mana mungkin dia mahu berulang alik sekerap itu! Kata-kata ayah ku “sempat pak mati dulu kak ngah....”

Kenapa perkara-perkara ini berlaku?! Tidak berhargakah nyawa-nyawa mereka yang mendapatkan rawatan di hospital kerajaan?

Tetapi pujian aku berikan kepada hospital Jerantut bahagian ibu bersalin. Aku selamat melahirkan anakku disana. Jururawat yang bertugas pada waktu itu (28 September 2008, 4.30 petang) memberikan kerjasama yang amat bagus. Aku diberikan kata-kata perangsang dan semangat. Tiada ejekan atau kata-kata kasar yang dikeluarkan seperti yang dialami oleh sesetengah mereka yang bersalin di hospital kerajaan. Terima kasih yang tidak terhingga.

Fikir-fikirkanlah...

1 comment:

Anonymous said...

amboi sedap mengata kat hospital kuala lipis. Ni lah manusia jenis suke buke aib dan bajet perfekkkkkk! Orang lain gembira je duk hospital kuala lipis. Mgkin ape yg berlaku tu balasan dari Tuhan. Ko penah buat org lain susah ? Mohon delete entry ni. Sakit pulak hati aku bace

Related Posts with Thumbnails