Pages

Thursday, April 2, 2009

Uniform & pengenalan



Uniform adalah pengenalan mudah bagi seseorang. Mudah bagi kita untuk mengenali atau mengetahui pekerjaan seseorang berdasarkan uniform atau pakaian seragam mereka. Polis, tentera, jururawat, doktor, mahupun pelajar mempunyai identiti sendiri. Mereka juga mempunyai ciri-ciri serta syarat-syarat yang tersendiri.

Sebagai contoh; Polis. Sesiapa yang ingin memasuki atau berkhidmat dalam polis diraja Malaysia, sudah pasti perlu memenuhi segala syarat-syarat yang telah ditetapkan. Tahap ketinggian, kesihatan tubuh badan, kelulusan akademik dan sebagainya. Sekiranya salah satu daripada syarat-syarat yang ditetapkan tidak dapat dipenuhi, permohonan anda mungkin akan ditolak.

Begitu juga dengan kita. Untuk menjadi insan yang cemerlang, kita perlu mempunyai sifat dan ciri-ciri orang yang cemerlang! Apakah ciri-ciri orang yang cemerlang? Bagaimana untuk menjadi orang yang cemerlang?

Setiap pelajar pasti ada keinginan untuk berjaya. Walaubagaimanapun, berjaya adalah subjektif dan bergantung dengan tafsiran masing-masing. Secara umumnya, ia membawa maksud mendapat A dalam semua mata pelajaran. Oleh itu, setiap pelajar perlu membuat permohonan untuk berjaya dan cemerlang. Bagaimana? Mereka perlu tahu dan faham setiap syarat-syarat yang perlu untuk berjaya! Dan kemudian mempraktikkannya untuk memastikan permohonan mereka berjaya.

Konsep yang sama dipraktikkan untuk menjadi muslim atau muslimah yang sejati. Perlu buat permohonan. Tahu dan faham syarat-syarat untuk lulus. Kemudian mempraktik atau mengamalkannya bagi memastikan diri berjaya.

Fikir-fikirkan...

Inilah cerita aku...

No comments:

Related Posts with Thumbnails