Pages

Thursday, January 22, 2009

Meeting at Tabung Haji


Hari ini aku dikehendaki menyertai 2 rakanku untuk menghadiri mesyuarat di Tabung Haji. Mesyuarat dijadualkan bermula pada jam 10 pagi. Kami meeting bersama En. Azman, manager (administrative) bahagian finance. Mesyuarat berjalan lancar. Tidak terlalu formal. Ia seolah perbincangan biasa sahaja. Seronok berurusan dengannya. Umurnya sudah mencecah 53 thn. Dia telah 35 tahun berkhidmat di TH. Dia menyaksikan naiknya bangunan TH dan TH itu sendiri.

Selain daripada membincangkan hal-hal berkaitan kerja, kami juga turut memperkatakan berkenaan hal-hal lain. Termasuklah adat pepatih, gaji, keluarga dan hal-hal berkaitan TH. Pembatalan subsidi haji (RM2,500) oleh TH, penyelewengan wang oleh pegawai TH, polisi TH dan lain-lain. Seronok berbual dengannya.

Aku seronok mendengar apabila dia bercerita berkenaan kerja. Ia menaikkan semula semangatku untuk lebih gigih bekerja. Hilang segala sakit hati yang berlaku di office tadi. Dia bercakap seolah-olah seorang motivator.

Katanya, kita bekerja untuk gaji (of course) dan utk pahala. Ingat bahawa gaji kita bukan untuk kita seorang sahaja. Ramai yang akan minta dari kita... Syabas, TNB, Giant, Carefoure, etc. Kalau ada RM50 untuk kita pun.... esok mesti ada yang minta lagi.. huhuhuhuuu. Yang pasti, jangan sesekali kata tak cukup. Mesti sebut Alhamdulillah walau berapa pun kita dapat.

Buat sesuatu mesti fokus. Walaupun makan. Fokus dan amanah. Barulah rasa seronok bekerja. Pendek kata... everything perlu fokus.

Perjumpaan kami memakan masa selama 2 jam. Satu tempoh yang agak lama. Kebiasaannya kalau meeting diluar hanya memakan masa 1 jam. Terima kasih atas layanan yang diberikan.

Banyak juga perkara berkenaan TH yang aku ketahui tadi. Termasuk pasal ayam KFC hehehe... (antara perbualan yang terkeluar tajuk).

Inilah cerita aku...

No comments:

Related Posts with Thumbnails