Monday, September 27, 2010

AYAM GORENG MASAK LEMAK

Salam semua, dah lama tak buat entri pasal masak-masak. So kali ni kita adakan entri masak-masak. Kali ni saya masak something yang lain sikit. Nak ubah selera sikit. Resepi ni come out secara tiba-tiba. Alhamdulillah semua berselera dengan resepi ni. Hubby pun makan bertambah. My SIL kata namakan masakan ni 'masak oren'. Jom check resepi;


1/2 ekor ayam
1 inci halia
Minyak masak
Garam
Gula
Stok ayam (sikit je)
Asam jawa
2 cawan Santan

bahan kisar;
3 batang serai
7 biji cili besar merah
8 biji cili padi (nak pedas tambah lagi)
1 biji bawang besar
3 biji bawang merah
4 biji bawang putih
1 inci kunyit hidup

Cara masak;

1. Goreng ayam (jangan garing sangat). Dah masak, angkat dan ketepikan.
2. Tumis bahan yang dikisar sehingga garing & naik bau.Masukkan air asam jawa & santan + gula & garam (biarkan didih)
3. Bila dah didih, masukkan ayam goreng. Gaul, angkat dan hidangkan

Senang je kan.. Jimat masa dan tenaga. Sesuai untuk mereka yang bekerja ;-)

Fikir-fikirkanlah...

2 comments:

izahdaut said...

ana...bagus gak idea ni..bagi lain sikit kan selera..eh ana...adik ipor aok duk skali ke?yang hari tu sapa ye? adik ke kakak nya?

CERITAKUASN said...

haah.. dia duk ngan kitorang. bagi afnan ada tempat mengadu kalau kena marah hahahaha... yg ari tu seme ada, adik ipar ada, kakak ipar ada, biras pun ada :-)

Related Posts with Thumbnails