Pages

Sunday, March 8, 2009

Demonstrasi Memansuhkan PPSMI 2

Sabtu (7 Mac 2009), berlangsung satu demonstrasi bagi memansuhkan Pengajaran & Pembelajaran Matematik dan Sains dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) di Masjid Negara. Berikut adalah beberapa gambar yang menceritakan keadaan di Masjid Negara semasa demonstrasi berlangsung.


Sekatan jalan raya diadakan sebelum masuk ke bandaraya Kuala Lumpur sekadar untuk melambatkan perjalanan menuju kesana. Ia telah mengakibatkan kesesakan lalulintas yang panjang.



Kelihatan ramai polis ditempatkan diluar kawasan Masjid Negara


Unit amal sebagai orang kuat demonstrasi. Dalam gambar adalah daripada negeri Johor.


Terdapat ramai yang menjual barangan yang bertulis pembantahan terhadap PPSMI


Baju yang mempunyai gambar A. Samad Said. (Ayah ku beli 3 t-shirt & suamiku beli 2)


Helikopter polis berlegar di ruang udara Masjid Negara dan kawasan sekitar Kuala Lumpur bagi memerhati keadaan dari atas.


Berikut pula adalah gambar suasana ketika bermula demonstrasi dan perarakan ke Istana Negara;













Demonstrasi menjadi lebih hebat apabila kumpulan pertama dari Masjid Negara merempuh pasukan polis dan FRU untuk berarak keluar ke Istana Negara. Tambah menghangatkan lagi suasana ketika kumpulan yang keluar dari masjid bertembung dengan kumpulan yang berarak dari pusat membeli belah SOGO. Ramai ketua dari kalangan pakatan rakyat dan penegak bahasa mengetuai perarakan termasuk A.Samad Said, Pn. Ainun (PTS) dan suaminya. Pelbagai halangan daripada pihak polis dan FRU seperti yang khabarkan oleh media massa. Tetapi dengan ketabahan dan kesabaran mereka, memorandum tersebut berjaya diserahkan.

Tuan guru Abdul Hadi Awang mengetuai solat hajat sebelum bermulanya perarakan tersebut.

Aku akan ceritakan apa yang tidak dikhabarkan oleh media massa pada entri yang berikutnya.

Inilah cerita aku...

No comments:

Related Posts with Thumbnails